Categories: جهان

اختلاف بین جمهوری خواهان آمریکا بالا گرفت؛ ارائه طرح درخواست عزل رئیس مجلس نمایندگان

به گزارش فرانیوز، مت گاتز یکی از اعضای جناح محافظه‌کار تندرو حزب جمهوری‌خواه است که ماه‌ها به آقای مک‌کارتی هشدار داده که اگر به نگرانی آنها در مورد هزینه‌های اضافی دولت توجه نشود، سعی خواهند کرد که او را از مقام خود عزل کنند.

این تهدیدها در آخر هفته گذشته و زمانی که رئیس مجلس برای فراهم‌کردن آرا لازم برای تصویب لایحه موقت بودجه با دموکرات‌ها همکاری کرد تشدید شد.

مت گاتز، نماینده فلوریدا روز گذشته در صحن علنی مجلس درخواست عزل رئیس مجلس را به صورت رسمی مطرح کرد.

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به درخواست آقای گاتز به صورت آنلاین پاسخ داد و در X نوشت: «آماده رویارویی هستم».

مک‌کارتی زمانی که با جناح محافظه‌کار معامله کرد تا انتخاب خود را به عنوان پنجاه و پنجمین رئیس مجلس در ۷ ژانویه سال جاری تضمین کند، با تغییر قوانین مجلس موافقت کرد تا تنها یک عضو بتواند چنین درخواستی را مطرح کند. پیش‌تر مطرح شدن درخواست عزل رئیس مجلس به امضای پنج نماینده نیاز داشت.

درخواست عزل رئیس مجلس اقدام نادری است که در قرن گذشته تنها دو بار علیه رؤسای مجلس جمهوری‌خواه استفاده شده است.

یک روز پس از اینکه نمایندگان کنگره موفق شدند با تصویب لایحه بودجه موقت  ۴۵ روزه از تعطیل شدن دولت جلوگیری کنند، مت گاتز اعلام کرد که به دلیل تصویب این لایحه درخواست عزل رئیس مجلس را مطرح میکند.

او اعلام کرد که آقای مک‌کارتی «به طور مکرر این توافقنامه خود با جمهوری‌خواهان را نقض کرده است و در توافقی که با دموکرات‌ها انجام داد بسیاری از محدودیت‌هایی را که ما برای هزینه‌های دولت تعین کرده بودیم را کنار گذشت و این ضربه آخر بود».

نماینده فلوریدا همچنین مدعی شد که متوجه شده است که آقای مک‌کارتی «با دموکرات‌ها در مورد اوکراین یک توافق محرمانه داشته است».

مت گاتز ساعاتی قبل از ارائه درخواست عزل رئیس مجلس، از مک‌کارتی خواست جزئیات توافق او با کاخ سفید در رابطه با ارائه لایحه‌ای برای کمک به تامین مالی جنگ در اوکراین را افشا کند.

او گفت: «اکنون مشخص شده که رئیس مجلس از قبل برای چه کسی کار می‌کرده، اما برای جمهوری‌خواهان کار نمی‌کرده».

در مقابل رئیس مجلس آمریکا چنین توافقی را تکذیب کرد در جمع خبرنگاران گفت: «توافق جانبی» در مورد اوکراین وجود ندارد و تمرکز او بر روی انجام کارهای لازم است. وی افزود که با رئیس جو بایدن صحبت نکرده است.

این در حالی است که سخنان جو بایدن در آخر هفته گذشته در جمع خبرنگاران نشان می‌داد که دموکرات‌ها به توافق جدیدی با آقای مک‌کارتی درباره اوکراین رسیده‌اند.

زمانی که یک خبرنگار از جو بایدن سؤال کرد که آیا می‌تواند به آقای مک‌کارتی در مذاکرات آینده اعتماد کند، رئیس جمهور آمریکا پاسخ داد: «ما تازه یک توافق در مورد اوکراین انجام دادیم؛ بنابراین خواهیم دید».

در همین حال کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته چندین بار در رسانه‌ها اعلام کرد که او مطمئناً پشتیبانی خود از اوکراین را ادامه دهد تا این کشور بتواند سلاح‌هایی که نیاز دارد را دریافت کند.

کوین مک‌کارتی ۵۸ ساله نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکاست و دونالد ترامپ از نامزدی او برای تصاحب کرسی ریاست مجلس حمایت کرده بود. پیش از مک‌کارتی، «نانسی پلوسی» – نماینده دموکرات – به مدت هشت سال ریاست مجلس قانونگذاری آمریکا را برعهده داشت.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago