Categories: جهان

احتمال متهم شدن دونالد ترامپ به «توطئهٔ خیانت‌آمیز» در جریان تحقیقات حمله به کنگره

به گزارش فرانیوز، تحلیلگری که از نزدیک محاکمه‌های مربوط به وقایع ۶ ژانویه را دنبال می‌کند، عنوان کرد که احتمالاً آقای ترامپ در این دادگاه با اتهام «توطئهٔ خیانت‌آمیز» روبرو شود.

ترامپ خبر داد که ۱۶ جولای دفتر جک اسمیت، بازرس ویژه‌ای که از سوی دادستان کل منصوب شده با ارسال نامه‌ای به او اطلاع داده که قرار است در مورد حادثه ۶ ژانویه و حمله به کنگره از او تحقیق شود.

او شب گذشته با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «Truth» این اقدام را فشار علیه مخالفان سیاسی توصیف کرد و نوشت: «همه چیز در مورد دخالت در انتخابات و استفاده‌کردن از مجریان قانون به عنوان سلاح بر علیه مخالفان سیاسی است».

او گفت که چهار روز به او فرصت داده شده تا در مقابل هیئت منصفه حاضر شود. مشخص نیست که آیا او داوطلبانه برای شهادت دعوت شده است یا احضار شده است.

در همین رابطه مارک راسکین، مامور سابق اف‌بی‌آی و دستیار وکیل در ایالات متحده، می‌گوید: آقای ترامپ در حال حاضر در نیویورک و فلوریدا با کیفرخواست‌های دیگری روبرو است و صدور کیفرخواست دیگر در واشنگتن، بهانه‌ای به مخالفان ترامپ برای انتقاد از او خواهد داد.

به گفته مارک راسکین «شما ترامپ را دارید، رئیس‌جمهوری سابق که دوباره برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود و برای پنجمین بار او را احضار می‌کنید. من حدس می‌زنم آنها تصور می‌کنند، این اقدام به کاهش محبوبیت او به عنوان نامزد انتخابات کمک می‌کند».

آقای ترامپ اشاره کرد که اعتقاد دارد اتهامات علیه او به زودی اعلام خواهند شد و گفت اینکه باید در برابر هیات منصفه حاضر شود، «تقریباً همیشه به معنای بازداشت و صدور کیفرخواست است».

جولی کلی، روزنامه‌نگار مستقلی که محاکمه شرکت‌کنندگان در ۶ ژانویه را از نزدیک دنبال کرده بود، در توییتر با اشاره به اینکه از مدت‌ها پیش نسبت به این موضوع هشدار داده است  که آقای ترامپ در این تحقیقات با اتهاماتی روبه رو خواهد شد، نوشت: «اکنون تنها سؤال این است که اسمیت [بازپرس ویژه] چه اتهاماتی را مطرح خواهد کرد (احتمال زیاد او به دنبال کیفرخواست برای توطئهٔ خیانت‌آمیز خواهد بود) و چه کسی متهم به او است. (هر اتهام توطئه به حداقل یک توطئه‌گر نیاز دارد)».

خانم کلی معتقد است که وزارت دادگستری به‌گونه‌ای با محاکمه اعضا گروه «پسران مغرور» در این زمینه برخورد کرد که به نظر می‌رسید زمینه را برای طرح اتهام مشابه علیه آقای ترامپ فراهم می‌کند.

خانم کلی پیشتر گفته بود محکومیت ۴ نفر از اعضای گروه پسران مغرور زمینه را برای نماینده دادستان فراهم کرد تا کیفرخواست «توطئهٔ خیانت‌آمیز» علیه ترامپ را پیگیری کند، زیرا وزارت دادگستری رئیس‌جمهور سابق را در جریان محاکمه به یک همدست بدون اعمال مجرمیت تبدیل کرد.

دونالد ترامپ در جریان یکی از نطق‌های انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ گفته بود که گروه پسران مغرور باید «ساکت بماند و آماده انجام وظیفه باشند».

توطئهٔ خیانت‌آمیز یک قانون گسترده است که علاوه بر تلاش برای سرنگون کردن دولت با استفاده از زور، شامل رفتارهای کمتر مهمی دیگری مانند هر توافق «برای استفاده از اجبار جهت جلوگیری، ممانعت یا تأخیر در اجرای هر قانون ایالات متحده» می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago