Categories: جهان

ابراز نگرانی دو نماینده آمریکا از همکاری موشکی چین و جمهوری اسلامی

دو نماینده جمهوری‌خواه آمریکا با ارسال نامه‌ای به لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، حمایت چین از قابلیت‌های موشکی جمهوری اسلامی را نگران‌کننده خواندند.

به گزارش فرانیوز، الیز استفانیک از نیویورک، و داگ لمبورن از کلمبیا، اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه خود، انتقال فناوری غیرقانونی بین چین و ایران در جهت تقویت توان موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی را مشارکت نگران‌کننده‌ رژیم‌های استبدادی دو کشور دشمن توصیف کردند.

آنها همچنین از وزیر دفاع ایالات متحده خواستند تا با توجه به شرایط کنونی، نیاز به ایجاد یک سایت دفاع موشکی سوم در پایگاه نظامی «فورت دام» در شرق آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

این دو نماینده ضمن محکوم کردن این انتقال فناوری، خواستار کسب اطلاعاتی درباره تأثیر مشارکت میان دو کشور بر افزایش توانایی موشکی ایران شدند.

به گفته آنان ایران با کمک‌های فنی چین، همچنان به حفظ بزرگترین نیروی موشکی در خاورمیانه ادامه می‌دهد و در عین حال، توانایی پرتاب فضایی دوگانه و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را افزایش می‌دهد.

این دو قانونگذار آمریکایی معتقدند «اگر این شراکت کنترل نشود، قابلیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای ایران فعال می‌شود و توانایی این کشور برای به خطر انداختن امنیت آمریکا را افزایش می‌دهد.»

این دو قانون‌گذار در نامه خود به لوید آستین، از وزیر دفاع ایالات متحده خواستار توضیحاتی در مورد «تفکیک مشخص تمامی کمک‌های فنی چین به تهران، ارزیابی وزارت دفاع ایالات متحده از برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای ایران و تحلیل توانایی سیستم دفاعی آمریکا برای مقابله با افزایش قابلیت‌های موشکی جمهوری اسلامی» شدند.

کشورهای غربی به دلیل نگرانی از پیشرفت فعالیت های موشکی و پهپادی حکومت ایران، بسته های تحریمی گسترده ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده اند.

حدود یک ماه قبل، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، دین فیلیپس و گرگوری دبلیو میکس عضو کمیته رتبه‌بندی، به همراه جو ویلسون، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، طرحی دوحزبی را برای تحریم طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

این افراد قصد دارند قبل از پایان تحریم موشکی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در اکتبر ۲۰۲۳، تحریم‌های جدیدی را از سوی آمریکا و جامعه بین‌الملل متوجه فعالیتهای مخرب موشکی و پهپادی ایران کنند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago