Categories: ایرانجهان

ابراز نگرانی از فعالیت ۱۹ گروه نیابتی جمهوری اسلامی در اطراف اسرائیل

به گزارش فرانیوز، جو‌ تروزمن، پژوهشگر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»  که حوزه تخصصی او به طور ویژه گروه‌های پیکارجوی فلسطینی و حزب‌الله است، گفت: ۱۹ گروه شبه‌نظامی که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند، در «اطراف مرز‌های اسرائیل» فعالیت دارند.

وی در نشستی که روز سه‌شنبه بیست و هفتم تیر ماه به میزبانی این اندیشکده برگزار شد، گفت: برخی از این گروه‌ها نظیر حماس و حزب‌الله در اخبار نامشان مطرح بوده اما برخی دیگر اینطور نبوده است.

این کارشناس بیان کرد که از این ۱۹ گروه پیکارجو تعدادی تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و همه آنها تحریم نیستند.

تر‌وزمن عنوان کرد که برخی از این گروه‌ها نظیر حماس با اینکه از جمهوری اسلامی کمک‌ می‌گیرند تا حدی «خودمختاری» دارند اما برخی دیگر به ویژه گروه‌های عراقی که در سوریه هستند و یا گروه جهاد اسلامی به طور ویژه تحت امر جمهوری اسلامی هستند.

جاناتان شانزر، کارشناس دیگر امورخاورمیانه در این اندیشکده گفت: شاهد آن هستیم که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی اکنون از یک «استراتژی» برخوردار هستند که پیش از این، این گونه نبوده است.

وی افزود: اکنون شاهد افزایش هماهنگی‌ها بین گروه‌های شبه‌نظامی هستیم و این استراتژی را سپاه پاسداران تهیه کرده است که چه گروهی چه کاری انجام دهد.

جاناتان کنریکوس، نظامی سابق و عضو «مجمع امنیتی و دفاع اسرائیل» نیز گفت: به نظر او کانون توجه بعد از کمپ جنین، نابلس خواهد بود که فعالیت‌های شبه‌نظامیان آنجا بیشتر شده است. او گفت فعلا ارتش اسرائیل عملیات جنین را پس از ماه‌ها حمله از آنجا به شهروندان اسرائیل، انجام داد.

جاناتان شانزر در مورد تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از تحویل موشک‌های دقیق جمهوری اسلامی به حزب‌الله گفت: برخی از این محموله‌ها به دست حزب‌الله رسیده است و برآورد می‌شود که حدود ۵۰۰ موشک دقیق(نقطه‌زن) در دست حزب‌الله است.

وی این امر‌ را بسیار خطرناک دانست و عنوان کرد: مشخص نیست که سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» چگونه در برابر این راکت‌ها عمل خواهد کرد، مخصوصا این که اگر حزب‌الله در یک جنگ تمام عیار آنها را با شلیک حدود ۱۵۰هزار راکت غیردقیق ترکیب کند.

کنریکوس نیز در مورد این که اگر اسرائیل از سوی گروه‌های نیابتی اطراف ایران هدف حمله هم‌زمان از همه جبهه‌ها قرار بگیرد چه کاری خواهد کرد، گفت: در چنان شرایطی دیگر اسرائیل به استفاده از سلاح‌های دقیق که تلفات کمتری از مردم عادی خواهد گذاشت اکتفا نخواهد کرد و مجبور می‌شود از تسلیحاتی نظیر توپخانه‌های سنگین استفاده کند که خسارت گسترده برجای می‌گذارند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago