Categories: جهان

آنتونی بلینکن: روسیه روزانه در اوکراین مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شود

به گزارش فرانیوز، آنتونی بلینکن روز گذشته در جریان نشست وزرای شورای امنیت سازمان ملل، گفت که نیروهای روسی درگیر یک کارزار جنایت‌کارانه دسته‌جمعی، از جمله جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت هستند.

بلینکن با اشاره به اینکه چنین اقداماتی ناقض منشور سازمان ملل و چندین قطعنامه است که روسیه خود امضاکننده آن است، گفت: «روسیه تقریباً هر روز مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت می‌شود و تصور اینکه کشوری بیشتر از این سازمان ملل متحد و همه چیزی که نمایانگر آن است را مورد استهزاء قرار دهد سخت است».

بلینکن در اوایل ماه جاری میلادی از شهر «یاهیدن» در شمال کی‌یف بازدید کرد. این شهر یکی از اولین مکان‌هایی بود که در آن نقض گسترده حقوق بشر توسط نیروهای روسی مشاهده شد.

در مراحل اولیه تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، سربازان روسی در این شهر حدود ۳۰۰ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به مدت ۲۸ روز در زیرزمین بدون پنجره یک مدرسه، بدون آب‌وهوا ، محبوس کردند که در این مدت ده نفر از این افراد جان باختند. مسن‌ترین قربانی ۹۳ساله و کوچک‌ترین قربانی شش هفته بود.

بلینکن در شورای امنیت با تشریح این واقعه عنوان کرد: «راهنمای من گفت آن‌ها چنان به صورت فشرده در کنار هم قرار گرفته‌ بودند که به سختی می‌توانستند نفس بکشند. جایی برای نشستن وجود نداشت، چه رسد به درازکشیدن».

به گفته وزیر خارجه آمریکا هنگامی که آنها فریاد می‌زدند که مردم بیمار هستند و به مراقبت پزشکی نیاز دارند، یک سرباز روسی پاسخ داد: «بگذارید بمیرند».

آنتونی بلینکن ادامه داد که نیروهای روسی فقط روزی یک بار اجازه می‌دادند که اجساد از این زیرزمین خارج شود و گاهی افراد ساعت‌ها در این فضای تنگ در کنار اجساد می‌ماندند و «فرزندان، والدین و همسران مجبور شدند ساعت‌ها در کنار اجساد عزیزان خود قرار بگیرند».

آنتونی بلینکن در ادامه سخنانش در شورای امنیت افزود: «این جنگی است که پوتین از همان ابتدا آشکارا اعلام کرد با هدف محو اوکراین به عنوان یک کشور مستقل و بازگرداندن امپراتوری از دست رفته روسیه شکل گرفته است. در این جنگ یک متجاوز وجود دارد و یک قربانی. یک طرف به اصول اصلی منشور ملل متحد حمله می‌کند. دیگری برای دفاع از آنها می‌جنگد».

در ادامه این جلسه وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد که روسیه «گرسنگی را به سلاح تبدیل کرده است» و اقدامات این کشور احتمالاً کل صادرات غلات اوکراین را به میزان ۲.۸ میلیون تن کاهش می‌دهد که معادل حدود ۵.۵ میلیارد قرص نان است.

از زمان امتناع روسیه از تمدید قرارداد غلات، مسکو کارزاری را برای تخریب سیستماتیک زیرساخت‌های بندر و سیلوهای اوکراین آغاز کرده است و توانایی اوکراین را برای ارسال یا ذخیره‌سازی گندم محدود می‌کند که دو سوم آن به کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان می‌رسد.

اکنون، این کشورها با قیمت‌های بالاتر و کمبود احتمالی مواد غذایی مواجه خواهند شد، مگر اینکه گندم را از روسیه با قیمت بالاتر خریداری کنند.

بلینکن گفت: «روسیه در مسیر ثبت رکورد جدیدی در صادرات غله پیش می‌رود و هر چه دنیا گرسنه‌تر باشد، سود بیشتری نصیب مسکو می‌شود».

او ادامه داد که «پوتین تصور می‌کند که به تشدید خشونت ادامه دهد و به حد کافی درد به انسان‌ها تحمیل کند، دنیا از اصول خود دست کشیده و اوکراین دفاع از خود را متوقف خواهد کرد اما اوکراینی‌ها تسلیم نمی‌شوند، زیرا دیده‌اند که اگر تسلیم روسیه شوند، زندگی چگونه خواهد بود. تسلیم شدن در برابر روسیه مانند قرار گرفتن در زیرزمین در شهر یاهدین است.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago