Categories: جهان

آنتونیو گوترش خواهان “آتش‌بس بشردوستانه واقعی” شد

به گزارش فرانیوز، آنتونیو گوترش معتقد است که تمدید توافق برای وقفه در نبردها میان اسرائیل و حماس، کافی نیست.

او شب گذشته با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس (تویتر سابق) خواهان برقراری یک “آتش‌بس بشردوستانه واقعی” شد.

گوترش نوشت: ما از پیگیری مذاکرات بر سر وقفه در نبردها استقبال می‌کنیم، اما ما به یک آتش‌بس بشردوستانه واقعی نیاز داریم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: در چند روز گذشته‌ مردم در مناطق فلسطینی‌نشین و اسرائیل سرانجام بارقه‌ای از امید و انسانیت را در این تاریکی دیده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که «با توجه به تلاش‌ میانجی‌ها برای ادامه روند آزادی گروگان‌ها» آتش‌بس موقت ادامه خواهد یافت.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه قبل از انقضای مهلت آتش‌بس در توئیتی به زبان عبری اعلام کرد: با توجه به تلاش‌های میانجی‌ها برای ادامه روند آزادی ربوده‌شدگان و مشروط به مفاد توافق، آتش‌بس ادامه خواهد یافت. دفتر نخست وزیر اسرائیل هم تمدید توافق آتش‌بس به مدت یک روز را تایید کرد.

 آتش‌بس در حالی تمدید شد که ساعاتی قبل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با دستور کار ادامه توقف جنگ در غزه و آزادی گروگان‌ها وارد تل‌آویو شده بود.

آتش‌بس اسرائیل و حماس ابتدا چهار روز بود اما به مدت دو روز دیگر تمدید شده بود. در این مدت، اسرائیل و حماس بر اساس توافق، تعدادی از زندانیان فلسطینی در اسرائیل و شماری از گروگان‌های حماس را مبادله کردند.

پیش‌تر سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد از آنجا که درباره آزادی گروه بعدی گروگان‌ها هیچ توافقی حاصل نشده، در صورتی‌که مدت آتش‌بس موقت منقضی شود، ارتش اسرائیل آمادگی کامل دارد عملیات خود علیه حماس در غزه را از سر بگیرد.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش دادند در صورتی‌که دولت اسرائیل فهرست جدید گروگان‌هایی را باید آزاد شوند دریافت نکند، ارتش این کشور از ساعت ۷ صبح به وقت محلی، عملیات نظامی خود در غزه را از سر خواهد گرفت.

شب گذشته مارک رگو، از مشاوران ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که آنهایی که می‌خواهند آتش‌بس شش روزه تمدید شود باید بر حماس فشار بیاورند.

او افزود که اسرائیل مایل است «تا زمانی که حماس به آزادی گروگان‌ها ادامه دهد» آتش‌بس را تمدید کند اما میانجی‌ها باید بر حماس فشار وارد شود تا به آزادی گروگان‌ها ادامه دهد تا مکث در جنگ ادامه یابد».

او در مورد خشونت در کرانه باختری و اظهارات مقامات فلسطینی در مورد کشته شدن دو نوجوان در تیراندازی اسرائیل، گفت از جزئیات اطلاعی ندارد اما افزود ارتش اسرائیل «با توان کامل با تروریسم در آنجا مقابله می‌کند».

در مورد تلفات جانبی این درگیری او گفت: «جنگ ما به سوی تروریست‌هاست و با تهدید آنها مقابله کرده‌ایم؛ در درگیری گاهی اسلحه به کار می‌رود و گاهی مردم هم کشته می‌شوند.»

حماس هم که روز چهارشنبه ۱۶ گروگان را در ازای ۳۰ زندانی فلسطینی آزاد کرد، در بیانیه‌ای گفت آتش‌بس برای هفتمین روز ادامه خواهد داشت.

آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن گروه شبه‌نظامی حماس را که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرده‌اند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago