Categories: ایرانجهان

آمریکا ۱۴ بانک عراقی را به دلیل ارسال دلار به ایران تحریم کرد

به گزارش فرانیوز، روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که این تحریم از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک فدرال رزرو نیویورک به دلیل پول‌شویی این بانک‌ها برای حکومت جمهوری اسلامی و انتقال دلار به ایران درنظر گرفته شده است.

این اقدام یک روز بعد از انتشار خبر اعطای معافیت ایالات متحده برای پرداخت بدهی برق عراق به جمهوری اسلامی، صورت گرفته است.

برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند که این ممنوعیت که روز چهارشنبه توسط وزارت خزانه‌داری و بانک فدرال رزرو نیویورک اعمال شد، احتمالاً تنش‌های جدیدی را بین بغداد و واشنگتن ایجاد کرده و می‌تواند باعث آشفتگی اقتصادی بیشتری برای مردم عادی عراق شود.

اما بر اساس این گزارش، دارایی ۱۴ بانک تحریم شده اخیر مجموعاً تنها ۱.۲۹ درصد از کل دارایی‌های بانکی کشور عراق را شامل می‌شود و مقامات آمریکایی بر این باورند که این تحریم‌ها تأثیر شدیدی بر روی مردم عراق نخواهد داشت چرا که ۴۶ بانک دیگر این کشور تحت تأثیر این دسته از تحریم‌های دلاری قرار نمی‌گیرند.

بر اساس این گزارش آمریکا به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد این بانک‌ها به پول‌شویی و تراکنش‌های غیرقانونی اقدام‌کردن‌اند که برخی از این اقدام‌ها در ارتباط با اشخاص تحت تحریم بوده و این نگرانی را دامن زده که ممکن است ایران در این روند ذی‌نفع باشد.

یک مقام ارشد آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفت: «دلایل محکمی داریم که مظنون باشیم دست‌کم برخی از پول‌شویی‌های صورت گرفته ممکن است به نفع اشخاص تحت تحریم باشد و قطعاً بیشترین خطر تحریم‌ها در عراق مرتبط با ایران است».

بانک اسلامی المستشر، بانک اربیل، بانک جهانی اسلامی و بانک اسلامی زین تنها چند نمونه از این مؤسسات مالی هستند که از سوی ایالات متحده تحریم شده‌اند.

وضع این تحریم‌های جدید نشان دهنده تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران است و تنها چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن قصد کاهش تنش‌ها با تهران را داشت. پیش از این وزارت خزانه‌داری مجوز پرداخت ۲/۵ میلیارد یورو برابر با حدود ۲/۸ میلیارد دلار را به منظور پرداخت بدهی‌های دولت عراق برای واردات برق و گاز ایران صادر کرده بود.

اما با این حال، در پی تلاش‌های مکرر حکومت ایران برای توقیف نفتکش‌ها در خلیج‌فارس، بار دیگر ایالات متحده رویکرد سرسختانه‌ای علیه ایران در پیش گرفته و هفته گذشته پنتاگون از ارسال ناوهای جنگی و جنگنده‌های پیشرفته به خلیج‌فارس برای ممانعت از آزار و توقیف کشتی‌ها توسط جمهوری اسلامی خبر داد.

ایالات متحده سالانه میلیون‌ها دلار به عراق ارسال می‌کند و یکی از نگرانی‌های آمریکا این است که دلارهای ارسالی به عراق از سوی خزانه‌داری آمریکا، سر از بازار ایران درآورند.

خبرگزاری رویترز پنجم بهمن گزارش داد که بانک مرکزی آمریکا از ماه نوامبر سال گذشته میلادی کنترل‌های شدیدتری را بر معاملات بین‌المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق اعمال کرده تا جلوی انتقال دلار به ایران را بگیرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago