Categories: ایرانجهان

آمریکا می گوید ایران در توقیف کشتی تجاری با حوثی‌ها همدست است؛ بررسی اعلام دوباره حوثی‌ها به عنوان «گروه تروریستی»

به گزارش فرانیوز، جان کربی سه‌شنبه ۳۰ آبان در نشست خبری خود گفت آمریکا علاوه بر بررسی تروریست شناختن حوثی‌ها، با شرکا و متحدان خود سایر گزینه‌ها را نیز علیه این گروه بررسی خواهد کرد.

جان کربی اقدام حوثی‌ها در ربودن این کشتی را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند و افزود که ایران در این زمینه «همدست» حوثی‌ها است.

او خواستار آزادی فوری کشتی و کارکنانش شد و گفت: «با توجه به این اتفاق، ما بررسی برای تعیین تروریستی بودن بالقوه [حوثی‌ها] را آغاز کرده‌ایم و گزینه‌های دیگر را نیز با متحدان و شرکای خود در نظر خواهیم گرفت.»

کشتی باری ربوده شده روز شنبه ۲۷ آبان در حال حرکت از ترکیه به سمت هند بود که در جنوب غربی جده عربستان سعودی آفلاین شد و حوثی‌های یمن از ربودن آن خبر دادند.

با اعلام مفقود شدن کشتی گلکسی لیدر، حوثی‌‌ها خبر دادند «کشتی باری اسرائیل» را در دریای سرخ توقیف کرده‌اند.

این گروه نزدیک به جمهوری اسلامی هم‌زمان هشدار داد همه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل به «هدف قانونی نیروهای مسلح» حوثی تبدیل خواهند شد.

در بیانیه این گروه آمده است تا زمانی که «تجاوز به غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی در غزه و کرانه باختری» متوقف نشود، نیروهای حوثی به عملیات نظامی علیه اسرائیل ادامه خواهند داد.

در واکنش به این اقدام، وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد این کشتی‌ باری متعلق به اسرائیل نیست و در میان خدمه آن نیز هیچ شهروند اسرائیلی وجود ندارد.

دفتر نخست‌وزیری و وزارت خارجه اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کردند اگرچه کشتی باری یادشده در اجاره یک شرکت اسرائیلی بوده، اما شهروندان اسرائیل در کشتی نیستند و این کشتی نیز ارتباطی با اسرائیل ندارد.

ایران نقش خود در ربودن این کشتی را انکار کرد و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت که «گروه‌های مقاومت» به شکل مستقل درباره اقدامات خود تصمیم می‌گیرند.

ایران گروه‌های شبه‌نظامی و افراطی منطقه خاورمیانه مانند حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها را بخشی از جریان «مقاومت» می‌داند.

بر اساس گزارش‌ها، حوثی‌ها کشتی «گلکسی لیدر» را بعد از ربودن به بندر حدیده که در کنترل آنها است و در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی صنعا، پایتخت این کشور واقع شده،‌ برده‌اند.

گاردین به نقل از شرکت امنیت دریایی آمبری خبر داد مالک گروه کشتی ربوده شده در فهرست کشتی‌های خودروبر «ری» قرار دارد که شرکت مادرش متعلق به یک تاجر اسرائیلی به نام آبراهام اونگار معروف به «رامی» است.

تایمز اسرائیل نوشت این کشتی با پرچم «باهاما»، هنگام ربایش از سوی یک شرکت ژاپنی اجاره شده بود.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «این یکی دیگر از اقدامات تروریستی ایران و بیانگر تشدید جنگ‌طلبی آن علیه شهروندان جهان آزاد است».

حوثی‌های یمن که از متحدان جمهوری اسلامی هستند، از چند روز پیش اسرائیل را به ربودن کشتی‌هایش تهدید کرده بودند.

در روز ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر)، عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها گفته بود این گروه به دنبال کشتی‌های اسرائیلی در آب‌های تجاری حیاتی دریای سرخ است؛ حتی کشتی‌هایی که پرچم اسرائیل نداشته باشند.

این گروه شبه‌نظامی در هم‌بستگی با حماس، موشک‌های دوربرد و پهپاد نیز به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌است.

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله روز ۲۸ آبان در کانال تلگرامی خود تهدید کرده بود به هر کشتی متعلق به شرکت‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که توسط شرکت‌های اسرائیلی اداره می‌شوند یا با پرچم اسرائیل تردد می‌کنند، حمله خواهند کرد.

او از همه کشورها خواست شهروندان خود را که جزو خدمه چنین کشتی‌هایی هستند، فرابخوانند در غیر این صورت برای انصارالله «هدف مشروع» تلقی خواهند شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago