Categories: ایرانجهان

آمریکا محموله بزرگی از تسلیحات ارسالی سپاه به یمن را مصادره می کند

به گزارش فرانیوز، وزارت دادگستری آمریکا امروز اعلام کرد: به دنبال مصادره بیش از ۹ هزار تفنگ تهاجمی، ۲۸۴ مسلسل، ۱۹۴ موشک‌انداز ضدتانک و بیش از ۷۰ موشک هدایت شونده ضدتانک، بیش از ۷۰۰ هزار گلوله است.

بر اساس اطلاعیه وزارت دادگستری ایالات متحده، نیروی دریایی آمریکا در جریان تلاش سپاه برای تحویل این تسلیحات به شبه نظامیان در یمن آن‌ها را توقیف کرد. به گفته وزارت دادگستری آمریکا، سلاح‌های توقیف شده در ایران، چین و روسیه ساخته شده است.

مت اولسن، دستیار دادستان کل در امور امنیت داخلی گفت: «حکومت ایران، از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به تلاش برای قاچاق سلاح برای شبه نظامیان [در یمن] با نقض تحریم‌های ایالات متحده و قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد.»

نیروی دریایی آمریکا این سلاح‌ها را در چهار نوبت، دو بار در سال ۲۰۲۱ و دو بار در ۲۰۲۳، از کشتی‌های کوچک بدون پرچم در آب‌های محلی توقیف کرده است.

متیو گریوز، دادستان منطقه کلمبیای در ایالات متحده، نیز گفت که اقدام آمریکا در مصادره این محموله‌ها کوششی دیگر برای متوقف کردن سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن از دامن‌زدن به خشونت و درگیری در سراسر جهان است.

تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که به‌رغم توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، جمهوری اسلامی همچنان به ارسال سلاح و مواد مخدر که به درگیری در یمن دامن می‌زند، ادامه داده است.

عرضه، فروش و انتقال مستقیم و غیرمستقیم تسلیحات به یمن برای استفاده حوثی‌ها ناقض قطعنامه شورای امنیت‌سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.

نیروی دریایی ایالات متحده در اسفندماه اعلام کرد که به همراه نیروی دریایی بریتانیا یک شناور حامل محموله غیرقانونی سلاح از ایران را توقیف کرده است. بر اساس بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده، این شناور علاوه بر قطعات موشک بالستیک با برد متوسط، موشک‌های ضدتانک روسی از نوع ۹ام۱۳۳ کورنت را که در ایران با نام موشک‌های «دهلاویه» شناخته می‌شود، نیز حمل می‌کرد.

نیروی دریایی آمریکا در آذر ۱۴۰۱ اعلام کرد یک کشتی ماهیگیری حامل تسلیحات قاچاق را در مسیر ایران به یمن توقیف کرده است. در این گزارش آمده بود که کشتی مذکور بیش از ۵۰ تن مهمات، فیوز و سوخت موشک حمل می‌کرد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده حدود یک ماه قبل از آن، کشتی ماهیگیری دیگری در دریای عمان توقیف کرده بود که آن هم به طور غیرقانونی در حال انتقال کمک‌های تسلیحاتی از سوی جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن بود.

این دومین اقدام وزارت دادگستری آمریکا در سال جاری میلادی است. این وزارت‌خانه در فروردین‌ماه اعلام کرد که بیش از یک میلیون گلوله، هزاران چاشنی انفجاری برای نارنجک‌‌انداز و هزاران کیلو پیشران آرپی‌جی بود که نیروی دریایی آمریکا آن را چند ماه پیش کشف کرده است، مصادر می‌کند.

جمهوری اسلامی همواره تسلیح حوثی‌هایی را که پس از سرنگونی دولت یمن کنترل بخش‌های وسیعی از کشور را به دست گرفتند، رد کرده است، با این وجود جمهوری اسلامی بارها متهم شده که تسلیحات پیشرفته به یمن ارسال می‌کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago