Categories: جهان

آمریکا: سازمان مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌دانیم

به دنبال حمله پلیس آلبانی به مقر سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی تیرانا، وزارت خارجه ایالات متحده ضمن حمایت از اقدام پلیس آلبانی اعلام کرد که واشینگتن، سازمان مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌داند.

به گزارش فرانیوز، روز گذشته صدها پلیس به مقر سازمان مجاهدین در نزدیکی تیرانا یورش بردند و این مکان را مورد تفتیش قرار داده و برخی لوازم الکترونیک مانند کامپیوترهای این سازمان را توقیف کردند.

پلیس آلبانی می‌گوید «با حکم دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته» به اردوگاه مجاهدین یورش برده است و عملیات خود را ساعت سه بامداد به وقت محلی آغاز کرده و از هیچ وسیله مرگباری استفاده نکرده است.

اما در مقابل، شورای ملی مقاومت، چتر سیاسی سازمان مجاهدین خلق، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که «به درخواست فاشیسم دینی حاکم بر ایران، صبح امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰۰ پلیس آلبانی در یک اقدام جنایتکارانه و سرکوبگرانه به اشرف حمله کردند. بسیاری از درها و کمدها و وسایل را شکستند و با گاز اشک‌آور و گاز فلفل به ساکنان حمله کردند. بسیاری از کامپیوترها را شکسته یا با خود برده‌اند.»

بنا بر اعلام سازمان مجاهدین خلق «در حمله ناگهانی پلیس آلبانی» علی مستشاری، عضو این سازمان، «کشته شد» و شماری از اعضای سازمان به بیمارستان «مادر ترزا» در تیرانا منتقل شدند.

در مقابل وزارت کشور آلبانی کشته‌شدن یک عضو مجاهدین و زخمی شدن افراد دیگری از این سازمان را در ماجراهای کمپ تیرانا رد کرده و گفته است که نیروهای پلیس با در دست داشتن حکم قانونی دادگاه، ملزم به تفتیش اردوگاه بودند زیرا ظن سازماندهی حملات سایبری علیه کشورهای دیگر از این مقر وجود دارد.

وزارت کشور آلبانی گفته است که مجاهدین خلق با اقدامات خود در اردوگاه یادشده، مفاد توافق بشردوستانه‌ای را پایمال کردند که در زمان انتقال نیروهای این سازمان به خاک آلبانی، برای رعایت آن تعهد داده بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رئیس پلیس آلبانی خبر داده که بعضی از ساکنان کمپ اشرف تلاش کرده‌اند جلو نیروهای پلیس را بگیرند که برای توقیف دستگاه‌های کامپیوتر موجود در ۱۷ ساختمان این کمپ رفته بودند. پلیس می‌گوید رئیس کمپ هم برای جلوگیری از اخلال اعضای سازمان همکاری نکرده است.

پلیس می‌گوید ۱۵ مامورش مجروح شده‌اند و ۲۱ نفر از ساکنان کمپ که در نتیجه استفاده دفاعی پلیس از اسپری فلفل دچار آسیب شده بودن، نیز به بیمارستان منتقل شدند و وزیر کشور آلبانی گفته است از نحوه برخورد اعضای کمپ با پلیس خشمگین و آزرده شده است.

به دنبال این حمله، وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید این موضوع که از حمله به کمپ اشرف ۳ آگاه بوده عنوان کرد که پلیس آلبانی به آمریکا اطمینان داده است که کلیه اقدامات صورت گرفته بر اساس قوانین، از جمله حفاظت از حقوق و آزادی‌های کلیه افراد در آلبانی بوده است.

در این بیانیه آمده است: «ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت بالقوه غیرقانونی در داخل مرزهای خود حمایت می‌کنیم.»

در بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده همچنین تأکید شده که آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک جنبش معتبر مخالف که نماینده مردم ایران باشد نمی‌داند و از این گروه حمایت نمی‌کند.

در پایان این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه همچنان نگرانی‌های جدی درباره سازمان مجاهدین خلق از جمله ادعاها در مورد بدرفتاری (این سازمان) با اعضایش دارد».

از سال ۲۰۱۴ حدود دو هزار نفر از اعضا سازمان مجاهدین که در دو کمپ اشرف و لیبرتی عراق مستقر بودند با حمایت آمریکا به‌تدریج از این کشور خارج و به آلبانی منتقل شدند و در مقر بزرگی در محلی بین شهر ساحلی دورس و تیرانا با نام اشرف ۳ احداث کرده و در آن مستقر شدند.

با این حال مریم رجوی، رهبر این سازمان، در حومه پاریس زندگی می‌کند اما گاهی برای دیدار با برخی مهمانان خود، به مقر کمپ اشرف ۳ می‌رود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago