Categories: جهان

آمریکا: انتقال گروگان‌ها در امنیت، بخش مهمی از توافق خواهد بود

به گزارش فرانیوز، آقای کربی گفت اولین نکته مورد نیاز در یک توافق برای آزادی گروگان‌ها «نوعی مسیر امن» برای بازگشت آنها به اسرائیل است.

این سخنگوی کاخ سفید حاضر نشد تعداد یا تابعیت گروگان‌هایی را اعلام کند که ممکن است آزاد شوند اما گفت گروگان‌ها در «شرایطی دهشتبار» نگهداری می شوند و احتمالا نیاز به مراقبت‌های پزشکی خواهند داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید توافقی که به موجب آن حماس برخی از گروگان‌های اسرائیلی را آزاد می‌کند، «بسیار نزدیک» است.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، گفته بود این گروه در حال نزدیک شدن به ‌«توافق آتش بس» با اسرائیل است، امری که به توقف جنگ در غزه کمک می‌کند.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی که نامش فاش نشده به بی‌بی‌سی گفته است که در توافق احتمالی، ۵۰ اسرائیلی «طی چهار روز» آزاد خواهند شد و همه نهادهای امنیتی اسرائیل از این پیشنهاد حمایت می‌کنند. یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است گفت که این کار در مقابل آزادی ۱۵۰ اسیر فلسطینی از سوی اسرائیل انجام خواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل پس از ملاقات با خانواده‌های گروگانهای در بند حماس ، مجدداً بر تعهد خود به آزادی آنها تأکید کرد و این وظیفه را یک «ماموریت مقدس و با اهمیت» خواند.

بنیامین نتانیاهو گفت: «ما تا زمانی که این اسرا بازگردانده نشوند، دست از تلاش برنمی‌داریم و این وظیفه‌ای است که بر عهده من و کابینه جنگی قرار دارد. ما تا زمانی که گروگان‌های خود را به خانه بازنگردانیم، حماس را از میان نبریم و اطمینان حاصل کنیم که دیگر خطری از جانب غزه متوجه اسرائیل نخواهد بود، از مبارزه دست نخواهیم کشید.»

مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید اگر توافقی در مورد گروگان‌ها صورت گیرد، اسرائیل می‌تواند ظرف «چند ساعت» آن را تایید کند.

مارک رگو به بی‌بی‌سی گفت: «اگر توافقی در مورد آزادی گروگان‌های ما انجام شود… این قضیه نیازمند تصمیم‌گیری از جانب دولت اسرائیل است و می‌توان خیلی سریع آن را انجام داد… به نظرم بحث در مورد چند ساعت است… ولی بعد ممکن است موردی باشد که کمی زمان بخواهد».

او افزود: «اگر توافق شامل آزادی فلسطینی‌هایی باشد که به طور قانونی در زندان اسرائیل هستند به این دلیل که آدم کشته‌اند، قبلا ترتیبی وجود داشته است که خانواده‌های کشته‌شدگان می‌توانند به دادگاه عالی شکایت کنند… در این صورت، جلسه استماع در دادگاه عالی نیز ممکن است چند ساعتی طول بکشد».

آقای رگو همچنین گفت که شاید در آستانه رسیدن به توافق احتمالی باشیم، اما تا تمام نشده است نمی‌توان با قطعیت چیزی را اعلام کرد: «امیدوارم خیلی زود آزادی مردم‌مان را ببینیم، ولی هنوز نمی‌شود چیزی را با ۱۰۰ درصد اطمینان گفت.»

گزارش ها از نزدیک شدن به توافق در حالی منتشر می شود که گروه افراطی حماس هم در بیانیه‌ای گفته که موافقت کرده است در هر مرحله، ۱۰ نفر از ۵۰ اسرائیلی ربوده‌شده را آزاد کند و مدعی شده که اسرائیل پذیرفته است روزانه ۳۰۰ کامیون حامل غذا، کمک‌های دارویی و سوخت «برای تمامی بخش‌های غزه» وارد این باریکه شود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش در روزهای آینده باید «تصمیمات سخت و مهمی» در مورد گروگان‌های در اختیار حماس اتخاذ کند.

او تاکید کرد اسرائیل گام‌به‌گام به شکست دادن کامل حماس و آزادی گروگان‌های اسیر در دست این گروه نزدیک می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در زمینه آزادی گروگان‌ها حاصل شده است ابراز امیدواری کرد به زودی خبرهای خوبی در این باره به گوش برسد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هم‌زمان با شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی گروگان‌های حماس، کابینه جنگ، کابینه سیاسی و کابینه عادی اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۳۰ آبان، نشست‌های جداگانه‌ای برگزار خواهند کرد.

هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت ادامه عملیات زمینی این کشور در نوار غزه منجر به افزایش فشارها بر حماس می‌شود و زمینه را برای آزادی گروگان‌های اسیر در دست این گروه فراهم می‌آورد.

بنی گانتز، عضو کابینه جنگ حکومت اضطراری اسرائیل گفت بازگشت گروگان‌های حماس «یک ضرورت اخلاقی» است و به پیروزی اسرائیل در جنگ کمک خواهد کرد.

او با اشاره به افزایش تنش‌ها در مرز لبنان و عزم جدی اسرائیل برای برقراری امنیت در سراسر این کشور، به حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله توصیه کرد که «جنوب لبنان را به شمال نوار غزه تبدیل نکند».

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago