آغاز اعتصابات در سیستان و بلوچستان در سالگرد جمعه خونین زاهدان

به گزارش فرانیوز به نقل از وب‌سایت «حال‌وش» امروز شنبه ۸ مهرماه، مردم چابهار و زاهدان و نوبندیان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان در همراهی با خانواده‌های دادخواه و سالگرد جمعه خونین زاهدان دست به اعتصاب زده‌اند.

اینمنبع خبری با انتشار تصاویری خبر از استقرار «نیروهای نظامی در بازار بزرگ شهر زاهدان واقع در چهارراه رسولی» داد.

سوم مهرماه در ویدیویی که وب‌سایت خبری «حال‌وش» از عبدالغفار نقشبندی منتشر کرد او با اشاره به سالگرد «جمعه خونین» زاهدان، از ضرورت یک اقدام سراسری در تمام بلوچستان سخن گفته بود.

فرزند مولوی فتحی محمد نقشبندی در این ویدئو از علما و عموم مردم خواسته بود که با ایجاد یک حرکت عمومی از طریق برگزاری اعتراضات در روز جمعه و اعتصابات سراسری در روز شنبه نسبت به سالگرد جمعه‌خونین زاهدان، واکنش نشان دهند.

عبدالغفار نقشبندی در بخشی از سخنان خود گفت: «ما خون ندادیم که سازش بکنیم، ما خون دادیم تا سرزمین‌مان را از خونخواران پاکسازی بکنیم».

او علی خامنه‌ای را «یزید زمان» خواند و از شهروندان خواست با تداوم دادخواهی، «فریاد مظلومان» باشند.

از یک هفته گذشته فراخوان‌های متعدد دیگری نیز از سوی گروه‌های فعالان حقوق بشر و بلوچ‌ها در مورد گرامی‌داشت جمعه خونین زاهدان منتشر شده است.

این فراخوان‌ها محدود به استان سیستان و بلوچستان نیستند و از همه ایرانیان در شهرهای مختلف دعوت شده است تا در حرکتی هماهنگ این فاجعه را محکوم کنند.

دیروز در سالگرد «جمعه خونین زاهدان» وب‌سایت «هرانا»، پایگاه خبری «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» در گزارشی از وقایع روز جمعه در سیستان و بلوچستان نوشت که شماری از شهروندان در مناطق مختلف شهرستان زاهدان تجمع اعتراضی برگزار کردند که این تجمعات با دخالت نیروهای امنیتی انتظامی به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش‌ منابع حقوق بشری، تا بامداد امروز دستکم به ۵۱ نفر در روز جمعه ۷ مهرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای نظامی و امنیتی در زاهدان، خاش و میرجاوه بازداشت و نزدیک به ۳۰ نفر نیز در جریان اعتراضات روز گذشته توسط نیروهای امنیتی انتظامی «زخمی» شده‌اند.

مولوی عبدالحمید در نخستین سالگرد کشتار معترضان در شهر زاهدان گفت حکومت صدای همه ملت را بشنود، و خواسته مردم را برآورد کند تا یک وحدت ملی واقعی شکل بگیرد.

شیراحمد شیرانی، فعال حقوق‌بشر بلوچ و از مدیران مجموعه حال‌وش، می‌گوید، به‌رغم تمام این فشارها و سفر مقامات ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی برای همراه کردن برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان با حکومت، جو بلوچستان، به‌ویژه زاهدان، «انقلابی و اعتراضی» است.

او با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و اتنیکی بلوچستان با اغلب نقاط ایران، می‌گوید: «در بلوچستان مثل جاهای دیگر، سالگرد، هفتم و چهلم نداریم، ولی مردم برای اعتراضات سالگرد آماده شده‌اند. جمعه هفته قبل و جمعه قبل‌ترش، اعتراضات جمعه‌ها جدی‌تر از هفته‌های قبل بود.»

هشتم مهر ۱۴۰۱ که به جمعه خونین زاهدان مشهور است، تجمعی از سوی نمازگزاران در اعتراض به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ در چابهار شکل گرفت.

در واکنش، ماموران نظامی از جمله با تک‌تیراندازهای مستقر بر پشت‌بام‌ها با گلوله‌های جنگی تجمع‌کنندگان و البته شهروندان دیگر را در مصلای زاهدان هدف قرار دادند.

در جریان این حمله وحشیانه، دست‌کم ۱۰۳ شهروند شامل چندین کودک و نوجوان کشته و ده‌ها تن دیگر قطع نخاع، نابینا و مجروح و نقص عضو شدند.

حدود یک ماه بعد و در روز ۱۳ آبان حمله مرگ‌بار دیگری این‌بار در شهر خاش رخ داد و با شلیک گلوله‌های جنگی ماموران امنیتی به نمازگزاران این شهر، دست‌کم ۱۸ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago