آزادی با قید وثیقه توماج صالحی و بازتاب گسترده این خبر در فضای مجازی

به گزارش فرانیوز، شامگاه شنبه ۲۷ آبان ماه، حساب رسمی توماج در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) که مدیریت آن در دست اقوام او در خارج است هم نوشت: «توماج صالحی پسر ایران، پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعا یک سال و ۲۱ روز حبس ناعادلانه، سرانجام امروز ۲۷ آبان به قید وثیقه از زندان آزاد و به جمع خانواده بزرگ خود بازگشت».

ضمن ابراز شعف و شادمانی از پایان یافتن این اسارت ظالمانه، پیگیر روند درمان آسیب‌های جسمی وارد شده به او خواهیم بود. به امید آزادی کامل و بی قید و شرط توماج عزیز».

حساب رسمی توماج صالحی پیش از ظهر امروز نیز در توئیتی دیگر نوشت: « اولین چیزی که توماج گفت: فکر می‌کردم غمگین‌ترین موقعیت یه آدم تنها بودن زیر‌ِ شکنجه‌های زمان بازداشته، حالا می‌فهمم تنهایی آزاد شدن از اون‌ هم تلخ‌تره».

امیر رئیسیان وکیل توماج درباره پرونده او به روزنامه «شرق» گفته است: «در پی فرجام خواهی صورت گرفته در پرونده توماج صالحی، این پرونده در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت و در نهایت، نظر به طرح ایرادات متعدد به دادنامه اولیه، برخی از این ایرادات مورد پذیرش دیوانعالی کشور قرار گرفت و پس از نقض حکم، این پرونده به شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان مسترد شد.»

او اضافه کرد: «همچنین دیوانعالی کشور توماج صالحی را همچون دیگر افرادی که مشمول بخشنامه عفو اعلامی قرار گرفتند دانست و اعلام کرد که او نیز می‌تواند از عفو اعلامی استفاده کند.»

آقای رئیسیان همچنین گفت: «اگرچه توماج صالحی شامل بخشنامه عفو اعلامی است و باید بدون وثیقه پرونده مختومه می شد، اما با توجه به اینکه ایراداتی که از سوی شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور وارد دانسته شده باید رفع شود، شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، تشخیص داد که فعلا قرار تامین توماج صالحی را به وثیقه تبدیل کند و در نتیجه، او امروز از زندان اصفهان آزاد شد».

توماج صالحی، ۳۲ ساله،‌ روز هشتم آبان سال پیش در روستای گردبیشه استان چهارمحال و بختیاری بازداشت و روز ۱۹ تیر ۱۴۰۲ به اتهام «افساد فی‌الارض» به ۶ سال و سه ماه حبس محکوم شد.

همزمان در شهرهای مختلف دنیا تجمعات گسترده ای برای آزادی توماج صالحی برگزار شد و بیش از ۱۵۰ سیاستمدار، نهاد و چهره سیاسی از سراسر جهان در نامه‌ای سرگشاده خواستار «آزادی فوری و بی‌قیدو‌شرط» توماج صالحی شدند.

خبر آزادی او با واکنش‌های زیادی در شبکه های اجتماعی روبرو شده است.

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان از حزب سوسیال دمکرات و کفیل سیاسی توماج صالحی نیز با انتشار پست آزادی او که در صفحه رسمی این خواننده منتشر شده بود، خرسندی خود از این اتفاق را ابراز کرد.

امیر بی‌لقب دیگر خواننده رپ اعتراضی و از دوستان توماج در توییتی در شبکه ایکس نوشت: «توماج صالحی با قید وثیقه آزاد شد. این برخلاف خواستِ ما یعنی آزادی بدون شرط بود… همین فشار از داخل و خارج باید واسه باقی اُسرا ادامه پیدا کنه، اسیر اسیره، کاری نداشته باش به عقیده‌‌ش».

او در این توییت برای فاطمه سپهری و سامان یاسین دیگر زندانیان سیاسی هشتگ زده است.

مسیح علی‌نژاد روزنامه نگار و فعال حقوق زنان نوشت: «توماج صالحی، صدای انقلاب زن، زندگی، آزادی آزاد شد. حکومت به همه کار دست زد تا صدایش را خفه کند و او را از مردم بگیرد اما توماج در قلب مردمش محبوب‌تر شد. صدای ما خفه نمی‌شود و آرمان‌های ما برای آزادی و برابری جایی نمی‌رود. ما هر روز جوانه می‌زنیم و شکوفا و حکومت پژمرده و رسوا».

سوران منصورنیا که برادرش برهان در جریان اعتراضات آبان ماه سال ۱۳۹۸ کشته شد تکه شعری از یک آهنگ توماج را منتشر کرد: از بازماندگان آبانم، شعرم، صدام، جاودانم، من، یک از هزارانم، پایان شیرین داستانم…

حسین رونقی، فعال آزادی اینترنت که خود در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، پیام حساب رسمی توماج را منعکس کرده است.

 او همچنین در توئیت دیگری نوشت:« توماج از نسل جدید مبارزان داخل ایران است که بدون جاه‌طلبی‌های حزبی و گروهی با مسئولیت‌شناسی سیاسی و اجتماعی بر تعهدشان به مردم و میهن استوار ایستاده‌اند. نه راهی برای ساکت کردن‌ این نیروهای میهنی وجود دارد و نه شکنجه و زندان این نیروها را به خاموشی می‌کشاند.

با صدای بلند بگوییم: «همه زندانیان سیاسی-عقیدتی باید بی‌قید و شرط آزاد شوند.»

 وحید بهشتی فعال سیاسی و مدیر شبکه تلوزیونی در تی وی که خود در مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا با هدف قرار دادن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی تحصن کرده است در توئیتی نوشت: «توماج به آزادی معنی دیگری بخشید».

«توماج امشب آزاد نشد، او مدتهاست که آزاد است، آزاد از ترس، آزاد از شکست، آزاد از سر خم، آزاد از تن سپردن به ظلم و مفتخر به ایستادن در مقابل جبار زمان ‌و قرار گرفتن در کنار مردمش»

علی کریمی هم نوشت: «به امید آزادى همه زندانیان از چنگال رژیم کثیف آخوندى»

محاکمه این خواننده شناخته شده رپ در دو جلسه در روزهای ۲۸ خرداد و ۱۱ تیر به طور غیرعلنی در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان برگزار شد.

رزا اعتماد انصاری، که در آن زمان وکیل آقای صالحی بود، گفت که موکلش برای دو سال ممنوع الخروج شده و پاسپورت او باطل خواهد شد.

او همچنین از هرگونه فعالیت، تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی به مدت ۲ سال محروم شد.

پیش از صدور حکم مجازات توماج صالحی، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، نوشت که بر اساس «شنیده‌هایی» حکم اولیه این معترض اعدام بوده که به حبس تقلیل یافته است.

بعد از بازداشت توماج خانواده و دوستانش گفتند که او در جریان دستگیری مجروح شده است. بعدا تلویزیون ایران «اعترافات اجباری» توماج را پخش شد که در آن ابراز پشیمانی می‌کرد. تلویزیون دولتی ایران بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشر و فعالان به همکاری با دستگاه‎‌های امنیتی متهم شده است.

پیشتر سازمان‌های حقوق‌ بشری از مجروح شدن این خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی، بر اثر ضرب و شتم به دست نیروهای امنیتی در سلول‌ امنیتی زندان دستگرد اصفهان خبر داده بودند.

حساب کاربری منتسب به این خواننده معترض و سازمان‌های حقوق بشری بارها اعلام کرده بودند که او نیاز به رسیدگی پزشکی فوری دارد.

توماج اخیرا در اواسط مهر ماه در نامه ای از زندان در مورد وضعیت خود نوشت: «من بعد از ۶ ماه اعلام درد دندون بعد از هفته‌ها بیخوابی و تب و لرز و تعرق از درد بخاطر در دسترس نبودن هیچ نوع ابزاری با سیم ماسک و نمک و درد بی اندازه، دندون خودم را عصب کشی کردم».

« و سه روز بعد مسئولین لطف کردن، منتی بر سر ما گذاشتند و پزشکی برای پر کردن همان دندان آوردند».

او از «شکنجه روانی» و بازجویی های «ده دوازده ساعته» خبر داد و نوشت: «به مرگ گرفتند، اما به تب راضی نخواهیم شد.»

«زندان اگر بر فرض محال تمام خدمات یک هتلِ هفت ستاره را هم فراهم کند باز هم زندان است و من فکر نمی‌کنم حقم حتی یک روز اسارت باشد».

توماج اولین بار در شهریور ماه ۱۴۰۰ پس از خواندن آهنگ «سوراخ موش بخر» بازداشت شد و پس از ۱۰روز با وثیقه آزاد شد.

از زمان بازداشت آقای صالحی، حمایت گسترده‌ای برای آزادی این خواننده در داخل و خارج از ایران صورت گرفت.

اعضای شورای شهر فلورانس ایتالیا اخیرا توماج صالحی را به عنوان شهروند افتخاری این شهر ایتالیا انتخاب کردند.

او همچنین در این مدت برنده جوایزی شد.

سازمان شاخص سانسور، اواخر مهر ماه تلاش‌های هنری این خواننده را در حمایت از اعتراض‌های پس از کشته شدن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد الهام‌بخش دانست و جایزه سالانه‌ خود در شاخه هنر را به او اهدا کرد.

موسسه «گلوبال میوزیک اواردز» هم تابستان امسال جایزه «هِرِتیک» که در بخش موسیقی اعتراضی/کنشگری اعطا می‌شود را به خاطر آهنگ «فال» به آقای صالحی اهدا کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago